praktijkcase basisschool de Springplank

'Ieder kind verdient een omgeving om zich goed te kunnen ontwikkelen.'

Na een geslaagde pilot, werkt basisschool de Springplank uit Uden voor het tweede schooljaar met ikleerdigitaal.nl, samen met een aantal andere scholen van stichting KIEM. Tijdens de tussentijdse meting in december, bleek de best presterende leerling van deze basisschool te komen. Een mooie aanleiding om eens te kijken hoe ikleerdigitaal.nl hier ingezet wordt.

Geef het aandacht en maak het belangrijk.

Rol van ib’er cruciaal
‘Als je in deze tijd kijkt naar de hectiek waar kinderen in leven, is het belangrijk dat de  leeromgeving overzichtelijk is en het duidelijk is wat leerlingen er voor zichzelf uit kunnen  halen. Een essentieel onderdeel hierbij, is dat je als Ib’er of leerkracht het gesprek aangaat  met het kind en samen verkent waar te leren valt. Zelfs mogelijke doelen met elkaar stelt. Daarmee schud je de leerling een beetje wakker en zorg je vaak voor enthousiasme om te leren. Ieder  kind heeft het nodig dat hij of zij gezien wordt,’ aldus Wilma.

Waarom kiest de Springplank voor ikleerdigitaal.nl?
‘Naast het feit dat er kwalitatief hoogwaardig lesmateriaal wordt aangeboden, is het fijn dat  de Digitale Leerschool de leerkrachten ontzorgt. De e­Coaches die leerlingen op afstand  begeleiden en vragen beantwoorden, zorgen ook voor het klaarzetten van nieuwe  opdrachten voor leerlingen. Het feit dat al het lesmateriaal van de Digitale Leerschool in het  Engels is, vind ik tenslotte ook een sterk punt. In een tijd waarin jongeren in steeds hogere  mate met de Engelse taal geconfronteerd worden, is extra ontwikkeling op dit gebied voor  ons een logische keuze,’ volgens Wilma.

Samenspel
Wilma voegt eraan toe dat ondersteuning van de e­Coach erg fijn is, maar dat zij als Ib’er en de leerkrachten wel degelijk een rol spelen.
De Ib’er gaat in gesprek met ouders, leerling en leerkracht en maakt faciliteren van verrijkingsonderwijs mogelijk.
De leerkracht plant wekelijks samen met de leerlingen ruimte in om te werken met Ikleerdigitaal en stimuleert leerlingen door interesse te tonen in het verrijkingswerk.
De e­Coach zorgt voor de tweewekelijkse terugkoppeling van vragen van leerlingen en zet nieuwe opdrachten klaar. ‘Ik ben een ib’er die veel ín de school is. Ik loop regelmatig over de gang waar onze computers staan. Het helpt enorm door af en toe eens te informeren bij een leerling hoe het gaat of met de opdrachten er eens naast te gaan zitten en mee te kijken als ze ermee werken. Geef het aandacht en maak het belangrijk, je zult zien dat dit een positief effect op leerlingen heeft.’

Wilma, heb je nog advies voor andere scholen?
Zorg dat als je voor Ikleerdigitaal kiest, dat het intern gedragen wordt door de school. Wij zijn in 2015 gestart met een pilot periode vanaf mei tot aan de zomer. Toen hebben we samen besloten dat dit een verrijkingsvorm is die past bij onze school. Er werken leerlingen van groep 4 tot en met 8 mee. Doe het dus samen en ga er dan ook voor.